-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7200 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

روشن كردن شمع چه فايده اي دارد ؟
توجّه به دو نكته ضروري است : يكي اصل نذر كردن و ديگر چيزهايي كه نذر به آنها تعلّق مي گيرد .
اصل نذر كردن از عباداتي است كه براي برآورده شدن حاجتي و يا به قصد الزام نفس به كاري شايسته ، بر عهده خويش مي گذاريم . نذر در فقه اسلامي داراي لفظ مخصوصي است .
بر اين اساس ، نذر كردن ، نوعي عبادت و توسّل است كه در برآورده شدن حاجت مؤثّر خواهد بود . چيزهايي كه موضوع نذر است داراي احكامي است كه در رساله ي عمليّه به تفضيل بيان شده است . موضوع نذر داراي اثر عقلايي باشد ؛ مثلاً چنين نذر شود كه از تهي دست و درمانده اي دستگيري شود ، گرسنه اي سير و برهنه اي را پوشانده شود . روشن كردن شمع آن هم در اين زمان كه همه جا به وسيله برق روشن است ، كار سودمندي نيست . شايد روشن كردن شمع سنّتي قديمي است . در قديم چون وسيله ديگري براي روشنايي نبوده از شمع استفاده مي شده و اين سنت به همان صورت باقي مانده است .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.